sunnuntai 29. marraskuuta 2015

10 syytä käydä lenkillä!

Monet kavereistani ovat ihmettelleet, miksi oikein juoksen ja ihmettelevät varsinkin silloin usein, jos käyn enemmän kuin kaksi kertaa viikossa... Miksi ihmeessä en juoksisi? Usein kuultu juttu, että olen hullu, kun juoksen. Omasta mielestä käyn aivan liian vähän lenkillä. Toinen juttu on, että valitetaan, ettei enää jaksa juosta. Okei, mä myönnän myös. Sanon itsekin välillä, että ei jaksa juosta, mutta pidän siitä silti. Jokaisella on jokin urheilulaji tai joku juttu, mistä tykkää ja mulla se on juokseminen.


Juoksu on suhteelisen halpa lajikin, että ei ole ainakaan rahasta kiinni harrastaminen. Kaikki harrastukset tietenkin kallistuvat heti, kun siirtyy kuntoilijasta kilpailevaksi/aktiiviseksi. Täytyy ostaa useampi pari lenkkaria, kilpailumaksut, enemmän treenivaatteita jne. Itse tykkään juoksusta juuri siksi, koska ei tarvitse ostaa ylimääräisiä varusteita esim. hiidossa on sukset ja jääkiekossa kaikki suojavarustet ja mailat. Juoksussa ei tarvitse olla hallia varattuna, jotta pääsisi juoksemaan. Lenkille voi lähteä heti, kun astuu ulos kotiovesta ja juosta siellä missä on turvallista ja on lupa juosta siellä.

Olen pitänyt juoksemisesta nyt noin kahden vuoden tauon lukuuottamatta muutamia lenkkejä kuukaudessa. Lenkille lähtö on ollut vaikeaa, mutta en tiedä mitään parempaa tunnetta, kuin se itsensä voittaminen hyvän lenkin jälkeen. Olen saanut noin tunnin omaa rauhaa ja olen voinut unohtaa kaiken ja jättää ne asiat lenkkipoluille, jotka ovat ärsyttänyt minua. Jos olen saanut kaverin mukaan, on kiva vaihtaa kuulumisia ja saada vetoapua. Mutta tykkään myös yksinkin juosta, jolloin saan esim. miettiä asioita.

 10 syytä käydä lenkillä:

1. Valtavan hyvä laji kunnon kohottamiseen
2. Ei tarvita kuin tie ja lenkkarit, jos niitäkään
3. Juosta voi hiljaa tai kovaa (ite rakastan juosta kovaa :D)
4. Juokseminen kohentaa hengitys- ja verenkierto elimistöä --> lukuisia terveys hyötyjä
5. Pääset juoksemaan mistä vain ja milloin vain. Juokset kouluun/töihin tai bussiin lyhyitä spurtteja aamuisin.
6. Juoksu etenkin maastossa vapauttaa mielihyvä hormonia ja yllättäen jaksatkin puurtaa töissä ja kouluissa
7. Lenkeillä näkee, vaikka mitä. Auringon laskuja, hymyileviä ihmisiä, eläimiä jne. vaikka mitä. Riippuu missäpäin maapalloa juokset.
8. Juokseminen kehittää väsymyksen sietokykyä, jolloin stressi ei tartukkaan yhtä helposti sinuun kuin, vaikka vuosi sitten.
9. Juoksemme yleensä ulkona ja saamme raikasta ilmaa. Samalla unen laatu paranee ja väsy katoaa.
10. Juostessa sitä keskittyy vain juoksemaan. Keskittymiskyky siis paranee.
 



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti